Захист прав у магазинах і на базарі

Захист прав у магазинах і на базарі


На що в першу чергу ми звертаємо увагу при виборі товару? Звичайно на упаковку. Дійсно, чи варто купувати не придивившись до упаковки? Отже, що ж корисного ми можемо дізнатися уважно вивчивши її?
Отже, візьмемо для прикладу продукти харчування. Що ж на упаковці повинне бути обов'язково, з погляду законодавства а також нас з вами?

По-перше назва продукту.

Саме назва продукту на упаковці часто є першою (а часто і єдиною) вказівкою на те, що ми повинні знайти у середині. Дуже часто назва продукту не містить і щонайменшого натяку на те, з чого він зроблений. У таких випадках тільки етикетка з переліком інгредієнтів і інформацією про харчову цінність продукту допоможе вам з'ясувати чи варто витрачати гроші на покупку.

По-друге строк придатності.

Це один з найважливіших показників для продуктів харчування. Дуже часто виробники не указують дату виготовлення або термін придатності продукту, тим самим порушуючи наші права і законодавство.

По-третє перелік інгредієнтів.

На етикетці обов'язково повинен бути перелік складових частин продукту, тобто того, з чого він складається.

На жаль, далеко не всі виробники і постачальники товарів виконують вимоги чинного законодавства, ігноруючи наші з вами права на повну і достовірну інформацію.

У свою чергу ви маєте право вимагати від продавця інформацію про товар, який маєте намір придбати. Відмова продавця надати вам повну і достовірну інформацію про товар є незаконною.

Спершу визначимося з тим, на що ми маємо право як споживачі відповідно до законодавства. Згідно статті 4 Закону України "Про захист прав споживачів" споживач має багато різних прав, тому виділю головні: 1) право на належну якість продукції і обслуговування; 2) право на відшкодування шкоди (збитків), заподіяних дефектною або фальсифікованою продукцією а також продукцією неналежної якості.

Що ж включає поняття "право на належну якість"?

По-перше, продавець зобов'язаний передати споживачу (тобто нам з вами) продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.

По-друге, продавець на вимогу покупця зобов'язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість товару.

По-третє, вимоги до продукції щодо її безпеки для життя, здоров'я і майна покупця встановлюються нормативними документами.

По-четверте, забороняється продаж фальсифікованої продукції. :-)

По-п'яте, виробник зобов'язаний забезпечити використання продукції впродовж терміну її служби.

Перераховані вище права, це ті, що повинні бути в ідеалі. Але, на жаль, реальність "трохи" відрізняється від цього, і тому іноді (або часто :-) буває що куплений товар не відповідає заявленій якості. Які тоді права у покупця?

Тут все залежить від того якого роду недоліки виявлені в товарі. Якщо це не істотні недоліки, то тоді покупець має право на:

- пропорційне зниження ціни товару;

- бесплатное усунення недоліків товару в розумний срок;

- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Якщо ж товар має істотні недоліки, то у такому разі покупець має право:

- розірвання договору і повернення сплаченої за товар суми;

- вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа тих, що є у продавця, товар.